RoltechTuning | Agrarisch

Naast het tunen van personenauto’s is RoltechTuning ook gespecialiseerd in het tunen van agrarische voertuigen zoals trekkers, combines, hakselaars en kranen op locatie!

  • Gemiddeld 30 tot 50 extra PK*
  • Gemiddeld 100 tot 200 koppelwinst*
  • Gemiddeld 20 % brandstofbesparing

*afhankelijk van merk en type.

Trekkers tunen

Moderne trekkers zijn voorzien van een motorcomputer, ook wel een Electronic Controle Unit (ECU) genoemd. Deze ECU is het brein van de motor en berekent verschillende parameters om de motor aan te sturen en goed te laten draaien. De ECU is vanuit de fabriek voorgeprogrammeerd met standaard software. Deze software is zo geprogrammeerd dat een trekker wereldwijd ingezet kan worden en onder alle omstandigheden goed functioneert.

RoltechTuning is gespecialiseerd in het optimaliseren van deze software, ook wel tuning genoemd. Doordat de omstandigheden (zoals het klimaat en brandstof) in Europa erg goed zijn valt er veel winst te behalen bij het tunen van uw trekker. Door de tuning krijgt uw voertuig meer vermogen en wordt de trekker zuiniger! Aanvraag voor mijn trekker 

Voorbeeld: Een mooi voorbeeld is een New Holland T7.170. Deze trekker is technisch hetzelfde als de T7.210 en kunnen we dus chiptunen naar een T7.210 met zelfs nog een beetje extra vermogen ( +15/20PK ). Hierbij moet uiteraard wel de achteras en vooras hetzelfde zijn als de T7.210 versie. 

Deze mensen ervaren Méér power & minder brandstof dankzij RoltechTuning!

Brandstofbesparing

Naast vermogen brengt tuning nog een voordeel met zich mee: brandstofbesparing! Doordat het vermogen wordt aangepast in de software bij de juiste toerentallen in het werkbereik van de trekker gaat de motor efficiënter om met dezelfde hoeveelheid brandstof. Er komt zelfs meer energie vrij, dit betekent dat je minder brandstof nodig hebt om dezelfde prestaties te bereiken! Deze besparing is aanzienlijk! De brandstof besparing is gemiddeld zo’n 15 tot 20%!

Voorbeeld: Wildeboer Fourage uit Staphorst ging voorheen met diverse Steyrs op mooie zomerdagen de polder in om de hele dag stro te laden. Aan het eind van de dag moesten ze dan bij de boer in de polder tanken om thuis te kunnen komen. Vanaf het moment dat RoltechTuning de Steyrs heeft getuned, komen ze na een dag stro laden thuis met nog meer dan ¼ brandstof in de tank (zonder bij de boer in de polder getankt te hebben). Een typisch voorbeeld van “Meer power, minder brandstof”.

Vermogen Boost

Een extra optie bij trekkers is de mogelijkheid om het boost vermogen aan te passen. RoltechTuning kan het boost vermogen continu aanpassen en uit- of aanzetten. Zo draai je altijd met hetzelfde vermogen ongeacht het boost vermogen.

Voorbeeld: Een mooi voorbeeld is de Case Puma CVT welke af-fabriek geleverd is met een boost-functie. Deze boost-functies werken vaak niet of op een vreemde manier. RoltechTuning zorgt er softwarematig voor dat u continu gebruik kunt maken van het maximale vermogen (origineel vermogen+boost vermogen).

EGR (uitlaatgas recirculatie) uitschijven of verwijderen van uw trekker

EGR staat voor Exhaust Gas Recircilation, ook wel de uitlaat gas recirculatie. Dit systeem laat oude uitlaatgassen weer opnieuw de motor in gaan. Het grote nadeel van dit systeem is dan ook dat het vervuilt en hierdoor storingen in het systeem ontstaan. RoltechTuning kan de EGR uitschrijven of verwijderen waardoor je deze problemen en storingen niet meer hebt.

Door middel van onze software kunnen we de EGR klep volledig deactiveren. Hierna kan je de EGR-klep volledig demonteren en afdoppen. Tevens is het mogelijk om de EG- koeler los te koppelen van de motor.

DEF/Ad Blue of DPF/Roetfiler uitschrijven of verwijderen

De meeste trekkers worden tegenwoordig geïnjecteerd met een Dieselemissievloeistof, ook wel AdBlue genoemd. Als het werkt is het een mooie manier om aan de juiste emissies te komen. Helaas gaat dit toch nog vaak gepaard met problemen en storingen. Zodra er een Ad Blue storing optreedt in de motorcomputer, loopt de motor van de trekker in een soort noodloop regeling en neemt het motorvermogen aanzienlijk af. De reparatiekosten van het Ad Blue systeem zijn vaak duur. Vaak is het goedkoper om het systeem uit te schrijven! Het is zelfs mogelijk om het hele systeem los te koppelen of te verwijderen.

RoltechTuning biedt de mogelijkheid om de AdBlue te verwijderen van de trekker ongeacht welk gedeelte er kapot is. Wij kunnen de originele software zo aanpassen dat je ten alle tijde over je motorvermogen beschikt zonder het verbruik van AdBlue of noodloop.

Hetzelfde geldt voor DPF/ Roetfilter. Ook hiervan is de werking in theorie bijna perfect maar in praktijk brengt dit toch vaak problemen en storingen met zich mee. Roetfilters vervuilen, zorgen voor een restrictie in de uitlaat, houden motorvermogen tegen, geven regelmatig storingen en bevatten dure onderdelen. RoltechTuning kan het roetfilter van jouw trekker uit de software schrijven. Het uitschrijven van het roetfilter uit de software geeft geen problemen en geen extra risico’s. Bij deze aanpassing moet het roetfilter fysiek verwijderd worden door bijvoorbeeld een dummy of een simpele recht buis. Eventuele druksensoren kunnen in vele gevallen ook losgekoppeld worden. Het bijkomende voordeel van het verwijderen van het roetfilter is de brandstofbesparing. Dit levert een besparing op van gemiddeld 15%! 

Wij kunnen het roetfilter verwijderen van veel type tractoren. Contact ons voor meer informatie. RoltechTuning kan Adblue en/of roetfilter verwijderen bij 95% van de trekkers.

Aanpassen rijsnelheid: Vmax

Ook is het mogelijk om de snelheidsbegrenzer aan te passen. Standaard zit er nogal veel verschil in trekkers van één merk. Zo rijdt het ene type trekker 40 km/u en het andere type trekker 50 km/u. Roltech Tuning kan de snelheidsbegrenzer verhogen – tot maximaal 55 km/u- of verlagen – tot maximaal 30 km/u. Bij handgeschakelde transmissies kan dit meestal via de motorsoftware.

Naast trekkers is het ook mogelijk om onderstaande agrarische voertuigen te tunen. Door het tunen van een combine, een kraan of een hakselaar kan je sneller en efficiënter werken. Daarnaast bespaar je brandstof. Meer informatie over chiptunen van agrarische voertuigen? Neem contact op met RoltechTuning  voor alle mogelijkheden.  

“Méér power, minder brandstof!”

RoltechTuning | Ook interessant

248

Getunede auto's

vanaf 2013 met méér power en minder brandstof 

13

Agrarische voertuigen

met succes getuned in 2021!

457

mensen

gingen je voor bij RoltechTuning in de Noordoostpolder!